Welcome Blog


Selasa, 18 Oktober 2011

Trimester Kedua..=)

14 minggu hingga ke 27 minggu

Kandunganku di trimester kedua masih berada dalam keadaan baik..Perut pun baru menunjukkan kebesarannya pada trimester ini..Aku telah melakukan scan 2D di klinik swasta ketika kandunganku berusia 4 bulan..Perkembangannya normal..Pada tahap ini,masih belum dapat ditentukan jantina kandunganku ..

Pada pertengahan bulan 9,ketika kandunganku berusia 5 bulan aku melakukan scan 3D di klinik swasta di Ampang..Dengan bayaran RM100.00, dapat melihat kandunganku dalam bentuk yang lebih jelas..

Disertakan CD yang mengandungi beberapa foto scan & video pergerakan kandunganku..Masih juga tidak dapat melihat jantina kandunganku ..

Kebarangkaliannya,kandunganku adalah perempuan tetapi disebabkan tidak 100% pasti,kebanyakkan warna barang,baju dan sebagainya yang aku beli untuk menyambut kelahirannya adalah untuk bayi lelaki dan bayi perempuan..

Apapun ku bersyukur,kandunganku dalam keadaan sihat setiap kali aku melakukan scan..Walaupun ketika scan,kandunganku tidur tetapi aktif..Pergerakannya semakin kerap aku rasai..Memang indah apa yang dilalui..





Disebabkan aku memang tidak minum susu maka perlulah mencari suplemen tambahan untuk memenuhi keperluan kalsium yang lengkap dengan vitamin D untuk membantu penyerapan kalsium yang diambil untuk kandunganku..Di samping makan ubat yang dibekalkan klinik kesihatan..Ini antara ubat yang akan diberikan kepada ibu-ibu mengandung dari awal kehamilan dan dimakan setiap hari..
  • Asid Folik (Untuk kandungan supaya pembetukan tulang belakang yang sihat)
  • Ferum (Untuk menambahkan darah tetapi boleh mengakibatkan sembelit)
  • Vitamin B Kompleks (Untuk menukarkan makanan kepada tenaga)
  • Vitamin C (Untuk meningkatkan daya tahan tubuh agar tidak mudah sakit)
  • Obimin (Mengandungi kesemua khasiat suplemen di atas tetapi dalam dos yang sedikit)
Tiada ubat yang sedap tetapi demi kesihatan aku dan kandunganku,aku layankan juga mengambil suplemen ini..=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan