Welcome Blog


Ahad, 23 Mac 2014

6 Pantang-Larang Tentang ESP Shaklee

Sebut tentang PROMOSI ESP memang ramai yang teruja. Memang kalau buka Facebook sampai naik juling tengok macam-macam testimoni tentang ESP. Pendek kata semua bolehlah tetapi kena tahu ESP pun ada pantang larangnya. 

Ada yang tak sesuai ambil ESP dan itu yang akan saya kongsikan hari ini.Sebelum itu, saya meminta maaf dengan pengedar Shaklee sekiranya ada pandangan saya bertentangan dengan pandangan anda kerana saya cuba memberi alasan berdasarkan fakta sains dan fakta pemakanan.Bukan berdasarkan pengalaman orang lain. 

Sebab tujuan saya adalah berkongsi ilmu dan niat saya agar semua yang mengamalkan produk Shaklee dengan ilmu.Bukan dengan 'apa yang orang kata' sebab apa yang orang kata belum tentu betul.Sentiasa berbalik pada ilmu.Jadi, jom kita mulakan.

1. Jangan berikan ESP pada bayi!! ESP tidak sesuai untuk bayi dan kanak-kanak yang sedang membesar!!
Yang ini selalunya memang akan ada yang tidak bersetuju dengan saya.Memang kadang-kadang saya ternampak promosi ESP yang terang-terang mengatakan ESP sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar, terutamanya yang berusia 5 tahun ke bawah.

Personally, saya tidak setuju terutamanya untuk bayi.Cuba kita lihat apa kandungan ESP.ESP hanya ada protein dan sedikit vitamin B dan kalsium.ESP bebas lemak sedangkan bayi dan kanak-kanak memerlukan lemak untuk proses pembinaan sel-sel otak.ESP pula hanya protein semata-mata.Jadi ia agak tidak seimbang untuk kanak-kanak dan bayi.

2. Jangan bancuh ESP dengan air panas
ESP merupakan suplemen protein. Protein musnah apabila dibancuh dengan air panas. Jadi untuk mengekalkan khasiat protein, bancuh ESP dengan air suam atau air sejuk. Paling sedap, kegemaran saya, ESP blend dengan kurma dan campur sedikit dengan susu segar. Buat untuk sahur InsyaAllah tak lapar sepanjang hari.

3. Jangan minum ESP sebelum tidur atau selepas makan kalau taknak gemuk
Ada antara yang mengambil ESP mengadu pada saya mereka semakin gemuk setelah mengambil ESP. Bila ditanya mereka ambil ESP selepas makan. Kenapa tak boleh?
Sebab ESP ini mengandungi lebih kurang 200 -300 kcal setiap hidangan.Bila sudah ambil nasi, sudah kenyang, minum pula ESP maka terlebihlah kalori.Ingat ya, kita kurus dengan mengurangkan jumlah kalori yang diambil. Bukan mengurangkan jumlah pengambilan makanan semata-mata!!

4. Jangan ambil ESP kalau taknak kulit cantik dan parut hilang
Kalau sayangkan parut jerawat, parut stretchmark dan apa-apa parut itu, jangan ambil ESP. Kenapa?ESP kaya dengan protein yang membantu proses pembaharuan dan pemulihan sel. Kalau proses pembaharuan sel kulit tip top, nanti hilanglah jerawat kesayangan itu.

5. Jangan ambil ESP kalau anda suka keadaan tak larat dan penat, atau kalau anda memang suka selalu lapar (ada alasan nak makan kalau lapar)
Kenapa pulak? Ha, nak bagitau ni. ESP ni merupakan makanan dengan indeks glisemik yang rendah. Jadi, paras gula dalam darah akan berada hampir pada paras normal dalam jangka masa yang lebih lama. So, taklah asyik lapar dan penat je kan? Sayang pula takde orang makan keropok dengan biskut melambak dan sayang pula takde orang pergi kat bahagian plus size kat shopping complex tu.

6. Jangan ambil ESP kalau nak memajukan bidang SOYA GMO
Tahu tak kalau ikut statistik, 98% soya di Malaysia ialah daripada US dan lebih 90% soya di US adalah soya yang telah diubah genetiknya (soya GMO). Tahu sebut saja kan soya GMO ini tetapi tahu tak maksud dia?Ini sebenarnya projek semasa di universiti dulu.Makanan GMO.Niat asal GMO ini adalah untuk memenuhi keperluan makanan seluruh dunia.

Tapi dengan soya ini lain pula ceritanya. Soya diubah genetiknya supaya tidak mati apabila disembur racun serangga dan racun perosak. Pasaran soya ini sangat besar, jadi bila soya tak mati lepas disembur racun, keuntungan pun jadi berganda. Masalahnya bila disembur racun ini, maksudnya soya itu (yang merupakan makanan dari jenis legume) akan menyerap sekali racun-racun itu dalam biji soya. Ha, macam mana itu? Makan soya ke makan racun kita ini? Mungkin tak banyak tetapi sikit pun dalam tempoh jangka masa panjang tetap memudaratkan.

Oklah, cukup setakat 6 'Jangan' itu.Banyak lagi tetapi nanti saya kongsikan kemudian.

P/s: Pilihan saya tetap ESP Shaklee sebab ia bukan GMO dan diproses dengan kawalan kualiti yang cukup ketat.Kagum dengan pemprosesan yang Shaklee pilih.

Sumber artikel daripada http://dunianutrisi.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan