Welcome Blog


Selasa, 4 Mac 2014

CoQ10 Shaklee & Kesuburan Lelaki

Masalah kesuburan boleh dikategorikan dengan banyak aspek. Antaranya gaya hidup yang tidak sihat yang boleh menyebabkan gangguan pada hormon testosteron di sperma. Selain itu, air mani yang dihasilkan adalah tidak sihat.  


Ada beberapa syarat untuk mendiagnosa air mani tersebut seperti yang digariskan oleh WHO (World Health Organisation). Antaranya:
1. Jumlah spermanya tidak kurang 20 juta dalam satu milliliter (ml),
2. Jumlah sperma yang dikeluarkan sekurang-kurangnya adalah 40 juta
3. Sperma yang aktif bergerak (ke depan atau belakang) dianggarkan 
    sekurang-kurangnya 50%
4. 75% sperma mesti hidup sekurang-kurangnya
5. Sekurang-kurangnya 25% yang bergerak aktif ke hadapan
6. Sperma yang bentuk normal adalah sekurang-kurangnya dalam 60%

Antara makanan yang diperlukan untuk meningkatkan kesuburan lelaki adalah makanan yang mengandungi Zink, Silenium dan CoQ10. 

Antara sumber makanan yang mengandungi zink adalah hati lembu, tiram, daging, biri-biri, daging rusa, bijan, biji labu, dadih, ayam Belanda, kacang hijau dan udang. 
Manakala sumber makanan bagi Silenium adalah hati, ikan jenahak, ikan kod, ikan halibut, tuna, salmon, sardin, udang, cendawan butang dan ayam Belanda.
Untuk CoQ10 kebanyakannya ditemui dalam makanan laut dan organ lembu.

Namun berapa banyak khasiat yang boleh diperolehi dalam makanan seandainya makanan itu memang betul-betul tidak tercemar dan segar. Bagaimana khasiat makanan mentah yang telah dikenakan suhu tinggi iaitu untuk memasak? Boleh dikatakan khasiatnya semakin menurun ataupun hilang apabila dimasak jadi bagaimana nak dapatkan khasiat sepatutnya.
Shaklee menyediakan vitamin yang berasaskan CoQ10 di dalam CoqHealth Plus Shaklee. CoQ10 adalah nutrien ini terdapat dalam setiap sel hidup dan ia adalah keperluan untuk membekalkan tenaga bagi memastikan tubuh berfungsi dengan baik. 

CoQ10 ini diumpamakan seperti spark plug dalam enjin kereta kita. Spark plug berperanan untuk menukarkan bahan api kepada bentuk tenaga untuk mengerakkan piston enjin. Dan perumpamaan ini seperi kegunaan CoQ10 pada badan kita. Kalau salah satu spark plug tidak berfungsi dengan baik maka piston pun tidak dapat bekerja dan bagi kesan pada prestasi enjin. (mechanical term nie..hehehehe)
Begitu juga dengan sistem dalam badan kita. Kalau fungsi CoQ10 semakin berkurang maka ia akan ganggu sistem dalam badan kita terutama ia akan mempengaruhi tahap kesuburan. Ada kajian yang dilakukan untuk sekumpulan lelaki yang mempunyai tahap kesuburan yang rendah. Mereka dibekalkan dengan CoQ10 sebanyak 200mg/day dan hasilnya menunjukkan peningkatan tahap mortaliti sperma dalam air mani. 

Dalam CoqHealth Plus Shaklee memang terkandung Vitamin E yang bertindak sebagai antioksidan penting yang membantu melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas dan membantu untuk memberikan tenaga. 

Jom dapatkan CoqHealth Plus Shaklee bagi mereka yang mempunyai masalah kesuburan atau pun tenaga tetapi perlu diingat CoqHealth Plus Shaklee bukan la ubat kuat yea. Hehehehe..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan