Welcome Blog


Rabu, 31 Mei 2017

Pengalaman Berpantang Selepas Pembedahan Caesarian

Assalamualaikum.
Coretan kali ini nak berkongsi pengalaman berpantang selepas pembedahan Caesarian ketika melahirkan anak ketigaku.15 September 2015 aku ke hospital dan 16 September 2015 aku melahirkan anakku.Sepanjang kehamilan,aku mengamalkan vitamin Shaklee.Alhamdulillah sangat memberikan kekuatan untuk diriku bertahan sepanjang kehamilan dan ketika berpantang.

Selepas selesai pembedahan,aku dibawa ke bilik pemulihan dan selepas itu baru dihantar ke wad semula.Kesan ubat bius perlu hilang barulah aku boleh bersama dengan anakku.Alhamdulillah,walaupun anakku mengalami fetal distress,anakku dalam keadaan yang sihat dan boleh bersamaku di dalam wad.

Setelah kesan ubat bius hilang dan aku sudah mampu merasa pergerakan seperti biasa semula,aku berjalan ke bilik air untuk membuang air kecil dan membersihkan diri.Pastikan diri anda boleh berdiri tanpa bantuan.Jika masih merasa pening atau hendak pitam,minta bantuan jururawat bertugas.InsyaAllah,jururawat akan membantu anda cuma jangan mengharapkan untuk diberi perhatian sepenuhnya kepada anda.

Bermula sesi penyusuan kepada anakku.Alhamdulillah,anakku dapat menerima susu ku walaupun hampir beberapa jam selepas pembedahan baru aku bersama anakku kembali.Sakit akibat pembedahan mula terasa tapi ku tahankan demi menyusukan anak tersayang.Posisi menyusukan yang selesa ketika ini bagi aku adalah baring mengiring.

Ubat yang diberikan oleh jururawat aku makan selang seli dengan vitamin Shaklee.Alhamdulillah,aku rasa bertenaga untuk menguruskan diri dan anakku sendirian di hospital sepanjang tempoh 3 hari.Polisi hospital tidak membenarkan sesiapa pun menemani ibu di wad melainkan waktu melawat.Bayangkan dengan luka pembedahan yang masih baru,keletihan selepas kontraksi kelahiran normal sebelum aku perlu menjalani pembedahan caesarian dan kesan ubat bius,aku perlu kuat demi anakku.Aku hanya meminta bantuan jururawat untuk melihat anakku ketika aku ke bilik air.Hari kedua aku telah mandi kerana rasa tidak selesa dengan badan yang melekit.

Amat berbeza berpantang bersalin normal dan berpantang secara pembedahan.Tetapi persamaan yang aku rasai adalah tenaga yang sama berpantang dengan suplemen Shaklee.Dari kelahiran anak pertama lagi aku tidak mengambil sebarang produk berpantang berasaskan jamu atau herba untuk mengelakkan risiko kuning pada anak-anakku.Sebelum ini aku hanya mengambil Vitalea,vitamin C,B Complex,Zinc dan ESP tetapi disebabkan bersalin pembedahan,aku menambah Vivix untuk proses penyembuhan luka akibat pembedahan.Sepanjang berpantang,aku hanya makan sekali sahaja masakan berasaskan ikan haruan.Pati ikan haruan atau gamat,tidak langsung aku amalkan untuk mengelakkan kesan superhealing.

Semua maklumat tentang bersalin pembedahan aku telah cari dan baca.Kebetulan sebenarnya semua maklumat itu untuk sahabatku yang bersalin secara pembedahan caesarian 2 minggu awal dari tarikh bersalin.Facebook juga banyak yang berkongsi artikel tentang pati ikan haruan dan gamat.Maka dari selepas pembedahan lagi aku tidak bercadang untuk amalkan ikan haruan,pati ikan haruan atau gamat.Cukuplah dengan suplemen Shaklee.Vitamin C,Zinc dan Vivix untuk penyembuhan luka.Biar lambat proses penyembuhan tetapi secara normal.

Proses berpantang kali ini dibantu sepenuhnya oleh suamiku kerana aku amat memerlukan kekuatan untuk menguruskan dua lagi anakku.Pengalaman menjaga dua anak sebelum ini ketika aku berpantang banyak membantu suamiku dalam menjaga diriku dan anak-anak kami untuk kelahiran anak ketiga ini.Sedap dan berselera aku makan makanan berpantang yang dimasak oleh suami.Terima kasih sayang.

Bagi anda yang sedang hamil dan bakal melahirkan anak,pilihan terbaik adalah suplemen Shaklee kerana ia sesuai sama ada untuk berpantang bersalin normal atau berpantang bersalin pembedahan.Suplemen Shaklee juga sesuai untuk sepanjang kehamilan.Klik www.wasap.my/601132548214 untuk pertanyaan dan pembelian suplemen Shaklee.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan