Welcome Blog


Rabu, 15 Oktober 2014

10 Bahan Kimia Bahaya Dalam Syampu Anda!

Ingin memiliki rambut yang sihat, namun takut dengan kandungan bahan kimia di dalam sebotol syampu?Anda perlu mengetahui bahan-bahan yang harus anda hindari ketika anda ingin membeli syampu atau perapi rambut.

Untuk memiliki rambut yang sihat, anda memerlukan rawatan khusus dan bebas dari bahan kimia berbahaya.Perhatikan senarai bahan-bahan kimia yang harus anda hindari saat anda membeli syampu atau perapi rambut.

1. Sodium Lauryl atau Laureth Sulfate
Bahan syampu yang satu ini sering digunakan sebagai detergen dan bahan pembersih dalam industri.
2. Dietanolamina
Ketika bahan kimia ini bergabung bersama bahan kimia lainnya untuk perawatan rambut anda, dietanolamina dapat membentuk karsinogenik yang menyebabkan kanser.Karsinogen merupakan sifat mendap dan merosak khasnya pada organ paru-paru. Keadaan yang satu ini disebabkan oleh karsinogen. Zat-zat karsinogen menyebabkan kanser dengan mengubah asid deoksiribonukleat (DNA) dalam sel-sel tubuh dan hal ini mengganggu proses-proses biologi.
3. ParabensKandungan parabens dalam syampu diketahui mempengaruhi peningkatan hormon estrogen, sehingga pada akhirnya menyebabkan ketidakseimbangan dalam peningkatan hormon.
4. FormaldehidaDikenali juga sebagai urea doazolidinyl, urea imidazolidinyl dan quarternium-15 yang merupakan bahan yang biasa digunakan untuk pengawet.
5. Isopropyl alcohol
Merupakan pelarut yang biasa ditemui dalam larutan pewarna rambut dan pelembab. Jika terhidu secara berlebihan, zat kimia ini dapat mengakibatkan sakit kepala,pening dan mual.
6. Propylene glycol
Digunakan sebagai bahan asas pada syampu dan perapi rambut. Bahan kimia ini boleh dengan mudah menembusi kulit dan menyerap protein di dalamnya. Akibatnya,kulit cepat menjadi kedut.
7. Sodium lauryl sulphate (SLS) & Sodium laureth sulphate(SLES)
Dua jenis zat ini umumnya digunakan untuk perapi rambut.Keduanya boleh merencatkan pertumbuhan rambut dan menyebabkan keguguran rambut. SLS juga dapat mengakibatkan katarak ketika diserap oleh kulit, meskipun tanpa adanya tindakbalas langsung dengan mata.
8. DEA (diethanolamine), MEA (momoethanolamine) TEA (triethanolamine)
Seringkali ditemukan dalam syampu dan diketahui dapat menyebabkan permulaan kanser.
9. FD & C Colour pigments
Pewarna dalam syampu ini dapat menyebabkan iritasi pada kulit kepala bahkan hingga menyebabkan masalah pada saraf.
10. FormaldehydeBoleh menyebabkan alahan, sakit kepala dan asma.Selain itu, bahan kimia ini juga dapat melemahkan sistem kekebalan tubuh.

Sumber daripada artikel 
10 Bahan Kimia Berbahaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan