Welcome Blog


Jumaat, 27 Jun 2014

Posisi Tidur Ketika Hamil

Apakah posisi tidur untuk ibu mengandung mengikut usia kandungan?

Trimester pertama (1-3 bulan)
Pada awal trimester kehamilan, perkembangan janin masih di dalam rongga pelvis. Oleh itu, ibu hamil boleh tidur dalam posisi yang bebas yang boleh memberikan rasa selesa untuk dirinya. Walaubagaimanapun, tabiat tidur posisi buruk seperti tidur telungkup ke bawah ataupun lengan di sekitar perlulah ditukar.

Trimester kedua (4-7 bulan)
Ibu hamil biasanya mulai cemas ketika memasuki trimester kedua. Sebenarnya ibu tidak perlu berasa risau. Ini disebabkan bayi bergerak bebas dalam air ketuban di dalam rahim anda. Posisi tidur anda tidak akan menjejaskan bayi anda.

Trimester ketiga (8-10 bulan)
Ibu hamil yang mempunyai perut yang semakin membesar akan menjejaskan keselesaan anda semasa tidur. Posisi tidur semasa hamil untuk ibu mengandung yang berbaring dan keselamatan janin mempunyai hubungan yang penting.

Apakah tips posisi tidur semasa hamil untuk ibu mengandung yang selesa?

(1) Tidur dengan posisi mengiring
~ Kebanyakan wanita mendapati bahawa berbaring di sebelah mereka adalah posisi tidur semasa hamil terbaik terutamanya kepada ibu hamil yang mempunyai terlalu banyak air ketuban atau hamil kembar.
~ Ibu hamil digalakkan mengiring ke sebelah kiri mereka kerana vena besar (vena cava inferior) membolehkan aliran darah yang optimum dari tubuh bahagian bawah tubuh anda kembali ke jantung anda. 
~ Oleh itu, aliran darah dan nutrisi boleh disalurkan maksima kepada bayi anda melalui plasenta.
~ Ini juga membantu buah pinggang anda membuang sisa produk dan cecair dari tubuh badan ibu dan mengurangkan pembengkakkan pada pergelangan kaki dan tangan. 
~ Posisi mengiring kanan juga baik.
~ Anda mendapati berubah posisi dari kiri ke kanan dan sebaliknya membolehkan anda tidur dengan lebih selesa.

(2) Elakkan tidur dengan posisi terlentang
~ Anda tidak digalakkan berbaring di belakang anda kerana anda akan menekan usus dan vena besar (vena cava inferior) yang boleh menggangu aliran darah kembali kepada jantung anda. 
~ Ini boleh mempengaruhi tekanan darah untuk sesetengah ibu hamil di mana penurunan tekanan darah  boleh membuat anda pening, sakit kepala dan sesak nafas malah peningkatan tekanan darah. 
~ Ini juga boleh meningkatkan risiko sakit pinggang, buasir, gangguan pencernaan dan pembengkakkan pada pergelangan kaki dan tangan. 
~ Sekiranya anda terjaga pada tengah malam dan mendapati anda tidur dengan posisi terlentang,anda jangan risau kerana anda tidak melakukan sesuatu yang bahaya untuk bayi anda. 
~ Anda hanya harus beralih kembali kepada posisi mengiring.

(3) Tambahkan sokongan semasa tidur
~ Kebanyakan ibu hamil juga akan mendapati bahawa mereka memerlukan sokongan tambahan semasa tidur. 
~ Anda boleh meletakkan bantal di bawah perut dan kaki anda, dan menggunakan bantal yang lebih kecil untuk menyokong belakang anda supaya anda tidak bergolek ke belakang anda semasa tidur.
~ Anda juga boleh meletakkan bantal di antara lutut anda kerana ini membantu melegakan tekanan belakang anda.
~ Jika anda mempunyai rasa asam lambung ataupun heart burn, anda boleh menggunakan dua atau lebih bantal di kepala anda.

(4) Separuh kedudukan
~ Sesetengah wanita mendapati bahawa separuh kedudukan adalah posisi tidur semasa hamil terbaik untuk dirinya. 
~ Anda juga boleh meletakkan beberapa bantal untuk menyokong belakang anda, tetapi elakkan berbaring di belakang anda. 
~ Walaubagaimanapun, jika anda mendapati anda bergolek ke belakang, anda hanya boleh menggulung kembali kepada salah satu sisi anda dan tidur semula.

(5) Bantal kehamilan
~ Anda juga boleh mendapat “bantal istimewa” yang khas dibuat untuk ibu hamil yang dapat membantu anda tidur dengan dengan selesa. 
~ Jika anda boleh membeli bantal kehamilan, ia akan membantu anda mengamalkan postur tidur yang lebih selesa. 
~ Walaubagaimanapun, anda jangan takut untuk mencuba. 
~ Terdapat banyak posisi tidur semasa hamil untuk ibu mengandung yang anda boleh cuba di rumah tetapi perkara yang paling penting adalah anda harus berasa selesa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan